Centrum för universitetslärarutbildning
- 18 aug Introduktion till ALC-lärosalarna för dig som undervisar Ska du undervisa i eller skulle vilja undervisa i en av universitetets nya ALC-lärosalar? ALC står för Active Learning Classroom, med teknik och pedagogik skapar du här en studentaktiverande undervisning. Du får nycklarna till en dynamisk lärosal som lyfter både din undervisning och dina studenters lärande. 18 aug kl 10—11
- 18 aug Introduktion till ALC-lärosalarna för dig som undervisar Ska du undervisa i eller skulle vilja undervisa i en av universitetets nya ALC-lärosalar? ALC står för Active Learning Classroom, med teknik och pedagogik skapar du här en studentaktiverande undervisning. Du får nycklarna till en dynamisk lärosal som lyfter både din undervisning och dina studenters lärande. 18 aug kl 11—12
- 24 aug Introduktion till ALC-lärosalarna för dig som undervisar Ska du undervisa i eller skulle vilja undervisa i en av universitetets nya ALC-lärosalar? ALC står för Active Learning Classroom, med teknik och pedagogik skapar du här en studentaktiverande undervisning. Du får nycklarna till en dynamisk lärosal som lyfter både din undervisning och dina studenters lärande. 24 aug kl 10.30—11.30
- 24 aug Introduktion till ALC-lärosalarna för dig som undervisar Ska du undervisa i eller skulle vilja undervisa i en av universitetets nya ALC-lärosalar? ALC står för Active Learning Classroom, med teknik och pedagogik skapar du här en studentaktiverande undervisning. Du får nycklarna till en dynamisk lärosal som lyfter både din undervisning och dina studenters lärande. 24 aug kl 11.30—12.30
- 25 aug Introduktion till ALC-lärosalarna för dig som undervisar Ska du undervisa i eller skulle vilja undervisa i en av universitetets nya ALC-lärosalar? ALC står för Active Learning Classroom, med teknik och pedagogik skapar du här en studentaktiverande undervisning. Du får nycklarna till en dynamisk lärosal som lyfter både din undervisning och dina studenters lärande. 25 aug kl 13—14
- 25 aug Introduktion till ALC-lärosalarna för dig som undervisar Ska du undervisa i eller vill undervisa i en av universitetets nya ALC-lärosalar? ALC står för Active Learning Classroom, med teknik och pedagogik skapar du här en studentaktiverande undervisning. Du får nycklarna till en dynamisk lärosal som lyfter både din undervisning och dina studenters lärande. 25 aug kl 14—15
- 01 sep Professional development course 2 Teaching and Learning in the Human Science Academic Area The course is aimed for teachers within the Human Science Academic Area with previous formal training in teaching and learning. (Professional development course 1 or equivalent.)
- 01 sep Professional development course 2 Teaching and Learning in the Human Science Academic Area The course is aimed for teachers within the Human Science Academic Area with previous formal training in teaching and learning. (Professional development course 1 or equivalent.)
- 06 sep Introduktion till undervisning för dig som undervisar i ett naturvetenskapligt ämne Kursen är en inledande praktisk utbildning för dig som är doktorand och forskare inom naturvetenskapligt eller liknande ämnesområde med ingen eller liten erfarenhet av undervisning.
- 06 sep Learn to teach Science — practical introductory course Whether you want to explore pedagogical theories, find inspiration for lesson planning, or learn how to teach your subject, this practical introductory teaching course will help you grow your teaching skills and excel as a university teacher.
- 12 sep Universitetslärarutbildning 1 Kursen stödjer din högskolepedagogiska kompetensutveckling genom att erbjuda en pedagogisk plattform för professionell dialog och reflektion kring universitetslärarrollens förutsättningar och möjligheter i relation till undervisning och lärande. Kursen vänder sig till alla lärare vid universitetet och förutsätter inte tidigare undervisningserfarenhet eller högskolepedagogisk utbildning.
- 13 sep Workshop: Bedömningslitteracitet—mot en professionnell bedömardiskurs Frågor kring bedömning tenderar att bli brännande, för vad innebär egentligen ”good practice” i lärares bedömningsarbete och enligt vem? Hur kan vi värna både kvalitet och lärares arbetstid? Vad innebär det att balansera mellan olika studenters behov, utbildningens mål och akademins och samhällets förväntningar? Hur talar vi om bedömning utan att det ses som ett hot mot bildning? Välkommen till ett tillfälle där vi inom ramen för en workshop för ett kollegialt samtal och delar erfarenheter och frågor.
- 14 sep Workshop: Design teaching for active learning in our active learning classrooms (ALC) One of the constant issues in all forms of education is how to plan teaching in such a way as to activate, challenge and motivate students. Research has demonstrated the value of interactive and collaborative forms of teaching where the students get opportunities to grapple with complex tasks in the form of scenarios, case studies or problems where theories and practice meet. In this workshop you will experience activities in an ALC room and we will use this teaching technique to learn about and discuss the thinking and research behind active learning.
- 14 sep Bli mer professionell i din forskarhandledning Kursen vänder sig till dig som är forskarhandledare, som har erfarenhet av handledning eller pågående handledningsuppdrag. Du får verktyg och utrymme att tillsammans med kollegor från olika ämnesområden reflektera över din handledning. Genom gruppdiskussioner och engagemang får du med dig nya kunskaper, verktyg och inspiration.
- 19 sep Undervisa inkluderande — även för teckenspråkiga studenter Har du en eller flera teckenspråkiga studenter i din lärosal? Räcker det att erbjuda teckenspråkstolkning eller krävs det något mer för att skapa en inkluderande studiemiljö?
- 19 sep Videoproduktion för lärare Kursen som hjälper dig bli riktigt bra på att göra videofilmer. Du lär dig hela processen från koncept till manus till inspelning, redigering och publicering. Här producerar du en film under handledning.
- 20 sep Universitetslärarutbildning 2 (UL 2) — digitala kompetenser för undervisning Hur kan digital teknik i undervisningen öka dina studenters lärande och motivation? Högskolepedagogisk fortsättningskurs (UL2) för dig som vill lära mer om digitala lösningar som på ett pedagogiskt sätt stödjer lärande i högre utbildning.
- 22 sep Workshop: Seminariet som undervisningsform Vilka mål för studenternas lärande är lämpliga i samband med seminarieundervisning? Hur kan du lägga upp, organisera och leda seminarier så att både du och dina studenter får ut vad ni förväntar er? Inspirerande workshop för dig som vill utveckla nya och befintliga seminarier i din undervisning.
- 26 sep Workshop: Glappet — undervisa nya studenter till att bli självständiga inlärare Vilka erfarenheter av undervisning har nya studenter med sig från gymnasiet? Hur hjälper du dina studenter att utvecklas till självständiga inlärare? Med stöttande undervisning kan du som lärare överbrygga det glapp som många studenter upplever mellan gymnasiets undervisningsformer och högre studier, och på så vis också minska avhopp och öka genomströmningen på dina kurser.
- 27 sep Universitetslärarutbildning 2 (UL 2) för lärare inom Naturvetenskapliga området Högskolepedagogisk fortsättningskurs för dig som undervisar inom det naturvetenskapliga området. Kursen är tvåspråkig (svenska/engelska).
- 27 sep Professional development course 2: Teaching and Learning in the Science Academic Area This course will support you to develop your competence as a teacher in the Science Academic Area at Stockholm University. The course builds on professional development course 1 or equivalent.
- 28 sep Utbildningskongress 2022: Continuous learning — Person, Practitioner, Workplace Karolinska Institutet bjuder in SU:s lärare till utbildningskongress 28—29 september 2022. Välkommen att lyssna till huvudtalare, inspireras av kollegor och dela erfarenheter under kreativa workshoppar om undervisning och lärande i högre utbildning.
- 28 sep Workshop: Digital examination — kunskapsbedömningar på varierade sätt i Inspera För dig som är kursansvarig eller examinator som vill lära dig om examinationsverktyget Inspera och fördjupa dina kunskaper om digital examination. Under workshopen diskuteras möjligheter och hinder med olika examinationsformer. Vi kommer att uppmärksamma digitala examinationsformer och möjliga lösningar att använda varierade uppgiftstyper i Inspera för olika kunskapsbedömningar.
- 29 sep Workshop: Pedagogisk skicklighet — hur den beskrivs, styrks och bedöms Vad är egentligen pedagogisk skicklighet? Hur kan den specificeras i krav och beskrivningar? Hur kan den beläggas av sökande och hur bedöms den av sakkunniga?
- 04 okt Workshop: Use the right digital tool for your teaching Are there any digital tools that improve students’ learning or success more than others? Do you need to be an IT expert do use them in your class or can any teacher with an interest in developing their teaching start using digital tools today? In this workshop we will discuss which potential tools you can use in your classroom & how you can incorporate them into your teaching and courses.
- 04 okt Research Supervision — theory and practice This course focuses on providing new or experienced doctoral supervisors with the means and opportunity to critically reflect on their supervision in order to learn new skills and generate inspiration through teamwork and engagement. The course is aimed at you with at least some experience of supervising a doctoral student.
- 04 okt Research Supervision — theory and practice This course focuses on providing new or experienced doctoral supervisors with the means and opportunity to critically reflect on their supervision in order to learn new skills and generate inspiration through teamwork and engagement. The course is aimed at you with at least some experience of supervising a doctoral student.
- 06 okt Workshop: Making the case for case-based teaching Develop your own case-based teaching material and get new ideas on how you can use this instructional method in your classroom. A workshop for university teachers in facilities adapted for case method.
- 06 okt Workshop: Making the case for case-based teaching Develop your own case-based teaching material and get new ideas on how you can use this instructional method in your classroom. Workshop for university teachers held in new facilities in campus Albano specially adapted for case method.
- 12 okt Workshop: Gender and disciplinary norms - Does it matter in my teaching? Is your discipline gender neutral? Does gender and other social categories matter in your teaching? While a gender equality perspective is regarded as a central quality criteria for higher education it is not always so easy to get sight of how gender intersects with particular disciplines, with regard to participants, practices, and norms.
- 12 okt Workshop: Gender and disciplinary norms: Does it matter in my teaching? Is your discipline gender neutral? Does gender and other social categories matter in your teaching? While a gender equality perspective is regarded as a central quality criteria for higher education it is not always so easy to get sight of how gender intersects with particular disciplines, with regard to participants, practices, and norms.
- 13 okt Workshop: Formulera begripliga, relevanta och examinerbara kursmål En workshop där då får möjlighet att reflektera kring kursmålens betydelse för lärandet och hur vi skapar de bästa förutsättningarna för våra studenter. Varje kurs inom högre utbildning ska ha en kursplan som bland annat beskriver vilka mål studenterna måste uppnå för att bli godkända på kursen. Dessa kursmål talar om vad studenten ska kunna efter avslutad kurs och kan därför ses som minimikrav för ett godkänt resultat. Som lärare och examinator i kursen måste du kunna garantera att alla godkända studenter uppfyller samtliga kursmål. Det är därför av stor vikt att kursmålen är begripliga, relevanta och examinerbara.
- 17 okt Learn to teach Human Science — practical introductory course For you who have little experience of teaching and now want to learn how to plan, implement and evaluate your teaching. This practical introductory course will help you get started teaching and become a more skilled university teacher.
- 17 okt Introduktion till undervisning för dig som undervisar i ett humanvetenskapligt ämne Kursen är en inledande praktisk utbildning för doktorander och forskare inom det humanvetenskapliga området med ingen eller liten erfarenhet av undervisning.
- 17 okt Introduction to teaching Biology A practice-oriented education aimed at postgraduate students within the Biology section with little or no experience of teaching. An opportunity to develop basic skills and confidence in higher education teaching within biology.
- 17 okt Introduction to teaching Biology A practice-oriented education aimed at postgraduate students within the Biology section with little or no experience of teaching. An opportunity to develop basic skills and confidence in higher education teaching within biology.
- 18 okt Workshop: Pedagogical principles in practice—12 tips to succeed as a teacher Pedagogical principles summarized in twelve teaching approaches that we want to share with you who teach at Stockholm University. For new seminar leaders, doctoral students and also for more experienced teachers looking for new impulses, insights about communication with students, learning processes and teaching online.
- 24 okt Workshop: Konsten att undvika plagiering Vi presenterar en nyskriven handbok i arbetet att motverka plagiering. Handboken är framtagen vid SU och riktar sig till dig som är universitetslärare, pedagogiskt ansvarig eller administratör. I workshoppen arbetar du med verkliga fall, för att se hur du upptäcker tendenser till plagiering i ett tidigt skede och hur du hjälper studenter rätt i sina studier.
- 27 okt Workshop: Nya former för självreglerande lärande i språkfärdighetskurser online Nya idéer och verktyg för att utveckla den digitala miljön i Athena för dina kurser i språkfärdighet. Hur stärker du studenters självreglerande lärande och hur arbetar du med digital examination? Workshop för dig som undervisar vid någon av SU:s språkinstitutioner.
- 01 nov Professional development course 1 Teaching and Learning The course aims to support the professional development of teachers from all disciplinary areas at Stockholm University and requires no previous teaching or online experience.
- 01 nov Professional development course 1 Teaching and Learning The course aims to support the professional development of teachers from all disciplinary areas at Stockholm University and requires no previous teaching or online experience.
- 02 nov Internationell konferens för universitetslärare — ISSOTL22 Samarbete, tvärvetenskapligt och innovativt om undervisning och lärande i högre utbildning när universitetslärare träffas i Kanada vid den årliga internationella konferensen ISSOTL22 den 2–5 november. Dags lämna bidrag!
- 07 nov Workshop: Skapa kognitiv och social närvaro i undervisning online Så ökar du upplevelsen av närvaro i din undervisning online, både för dina studenter och dig som lärare. Utöka din pedagogiska verktygslåda inför höstterminen, lär dig använda modellen ”Community of Inquiry”. Du skapar en dynamisk undervisning som stödjer kognitiv, pedagogisk och social närvaro för ökat lärande.
- 10 nov Universitetslärarutbildning 2 (UL 2) ─ för dig som undervisar i juridik
- 10 nov Workshop: Teaching in English — strategies when teaching in a non-native language This workshop has been designed for non-native English speaking university teachers who teach (or plan to teach) their subject matter in English. The aim is to help participants reflect on their own teaching strategies with respect to the teaching language and how these relate to student learning.
- 10 nov Workshop: Teaching in English — strategies when teaching in a non-native language This workshop has been designed for non-native English speaking university teachers who teach (or plan to teach) their subject matter in English. The aim is to help participants reflect on their own teaching strategies with respect to the teaching language and how these relate to student learning.
- 16 nov Workshop: Digital examination — kunskapsbedömningar på varierade sätt i Inspera För dig som är kursansvarig eller examinator som vill lära dig om examinationsverktyget Inspera och fördjupa dina kunskaper om digital examination. Under workshopen diskuteras möjligheter och hinder med olika examinationsformer. Vi kommer att uppmärksamma digitala examinationsformer och möjliga lösningar att använda varierade uppgiftstyper i Inspera för olika kunskapsbedömningar.
- 24 nov Workshop: Examine your students effectively, sustainably and pedagogically with digital support Learn more about how you as a teacher can examine your students with the digital support systems provided by Stockholm University. Discuss and reflect on how you can develop your digital examinations and get an introduction to our new digital examination tool Inspera.
- 24 nov Workshop: Examine your students effectively, sustainably and pedagogically with digital support Learn more about how you as a teacher can examine your students with the digital support systems provided by Stockholm University. Discuss and reflect on how you can develop your digital examinations and get an introduction to our new digital examination tool Inspera.
- 29 nov Workshop: Undervisa för en hållbar utveckling Vid Stockholms universitet har vi en unik innehållslig kompetens på områden som rör hållbar utveckling. Undervisningens innehåll men också form bidrar till att utveckla studenters lärande inom hållbar utveckling. Upptäck tillsammans med kollegor hur olika ämnen och discipliner kan samverka för att utveckla undervisning i förhållande till våra utbildningar, kunskaper och strategier för en hållbar framtid.
- 08 dec Workshop: Video i dina kurser — skapa bättre filmer med redigering För dig använder film i din undervisning. Oavsett om du vill göra en avancerad film eller bara klippa ihop olika tagningar kommer du att behöva använda ett videoredigeringsprogram. I den här workshoppen går vi igenom hur redigering kan hjälpa dig att skapa bättre filmer. Vi utgår ifrån programmet Camtasia och tittar på de vanligaste verktygen.
- 14 dec Workshop: Assessment literacy, towards a professional discourse Issues in relation to assessment often involve questions of what represents good assessment practices and according to whom? How can we promote quality in assessment without increasing teacher workload? What does it mean to balance students’ needs, intended learning outcomes and the expectations on higher education? What about tensions between pedagogy and professional accountability? Welcome to a workshop where we share questions and experiences while applying empirical and research-based assessment literacy models and familiarizing ourselves with assessment terminology.