Centrum för universitetslärarutbildning
- 02 feb How to become a better doctoral supervisor This course focuses on providing new or experienced doctoral supervisors with the means and opportunity to critically reflect on their supervision in order to learn new skills and generate inspiration through teamwork and engagement. The course is aimed at you with at least some experience of supervising a doctoral student.
- 02 feb How to become a better doctoral supervisor This course focuses on providing new or experienced doctoral supervisors with the means and opportunity to critically reflect on their supervision in order to learn new skills and generate inspiration through teamwork and engagement. The course is aimed at you with at least some experience of supervising a doctoral student.
- 02 feb Online workshop: Tretton utmaningar vid distansutbildning Hur tydliggör man vilka utmaningar ditt lärosäte har vid utvecklingen av distansutbildning, och hur kan man adressera utmaningarna? Svaren på dessa frågor har tagits fram inom Blekinge Tekniska Högskolas distansprojekt.
- 06 feb Workshop: Teaching in English — strategies when teaching in a non-native language This workshop has been designed for non-native English speaking university teachers who teach (or plan to teach) their subject matter in English. The aim is to help participants reflect on their own teaching strategies with respect to the teaching language and how these relate to student learning.
- 06 feb Workshop: Teaching in English — strategies when teaching in a non-native language This workshop has been designed for non-native English speaking university teachers who teach (or plan to teach) their subject matter in English. The aim is to help participants reflect on their own teaching strategies with respect to the teaching language and how these relate to student learning.
- 07 feb Workshop: Making the case for case-based teaching Develop your own case-based teaching material and get new ideas on how you can use this instructional method in your classroom. A workshop for university teachers in facilities adapted for case method.
- 07 feb Workshop: Making the case for case-based teaching Develop your own case-based teaching material and get new ideas on how you can use this instructional method in your classroom. Workshop for university teachers held in new facilities in campus Albano specially adapted for case method.
- 08 feb Workshop: Design av kunskapsbedömningar i Inspera Diskutera möjligheter och hinder med olika examinationsformer. Här uppmärksammar vi digitala examinationsformer och möjliga lösningar att använda varierade uppgiftstyper i Inspera för olika kunskapsbedömningar.
- 14 feb Bidra till hållbar utveckling genom din undervisning Högskolepedagogisk fördjupningskurs med fokus på hur du kan undervisa för att bidra till hållbar utveckling. Med utgångspunkt i ett utvecklingsområde i din pedagogiska verksamhet lär du dig leda förändringsarbeten i en kollegial miljö.
- 17 feb Ny introduktionskurs till att undervisa i språk Du är ny språklärare vid universitetet. Hur stödjer du på bästa sätt dina studenters lärande? Här är kursen som lyfter just språkundervisningens kärnområden. Kunskap, energi och gott om inspiration utlovas!
- 17 feb Workshop: Formfokuserad språkundervisning — hur kan den utvecklas? Hur undervisar du i uttal, grammatik och om den exakta nyansen av ett ords betydelse? Ta ett nytt grepp om din språkundervisning baserat på högskolepedagogisk forskning. Delta i workshop skräddarsydd för språklärare i högre utbildning.
- 20 feb Videoproduktion för lärare Kursen som hjälper dig bli riktigt bra på att göra videofilmer. Du lär dig hela processen från koncept till manus till inspelning, redigering och publicering. Här producerar du en film under handledning.
- 20 feb Open Networked Learning Course An opportunity to explore and try collaborative learning in an open online learning environment with colleagues from different universities, disciplines and cultures. For teachers, educational developers, learning technologists and course designers in Higher Education
- 20 feb Open Networked Learning Course An opportunity to explore and try collaborative learning in an open online learning environment with colleagues from different universities, disciplines and cultures. For teachers, educational developers, learning technologists and course designers in Higher Education
- 23 feb Universitetslärarutbildning 3 – pedagogisk utveckling och akademiskt lärarskap Gör en djupdykning i en didaktisk fråga som är relevant för just din ämnesundervisning. Du lär dig mer om hur du arbetar med utveckling av undervisning baserat på forskning och hur du bygger ett akademiskt lärarskap.
- 07 mar KTH bjuder in till högskolepedagogisk lärarkonferens Universitetslärare vid SU och KI bjuds in till KTH:s lärarkonferens “Scholarship of Teaching and Learning Conference” med tema framtidens lärande — lärande för framtiden. Bakgrund är nytt högskolepedagogiskt samarbete inom Stockholm Trio.
- 07 mar Workshop: Use the right digital tool for your teaching Are there any digital tools that improve students’ learning or success more than others? Do you need to be an IT expert do use them in your class or can any teacher with an interest in developing their teaching start using digital tools today? In this workshop we will discuss which potential tools you can use in your classroom & how you can incorporate them into your teaching and courses.
- 10 mar Workshop: Så blir individuella studieplanen ett pedagogiskt verktyg i forskarhandledningen Visste du att doktoranders individuella studieplan kan användas som ett effektiv konstruktivt verktyg i din forskarhandledning? Workshop där forskarhandledare får nya perspektiv och idéer på hur ISP kan användas som att ett starkt verktyg i handledningen vid Stockholms universitet.
- 10 mar Workshop: Skapa effektiva läraktiviteter för läs- och hörförståelse Hur undervisar du för att dina studenter på bästa sätt kan lära sig de receptiva färdigheterna att läsa och lyssna? Vi diskuterar intensiv och översiktlig läsning och förhållandet mellan läsning och hörförståelse å ena sidan och ordförrådskunskap å andra sidan. Workshop för just språklärare.
- 15 mar Workshop: Fewer dropouts, higher grades and deeper knowledge ─ an introduction to SI-PASS Learn more about Supplemental Instruction — Peer Assisted Study Sessions (SI-PASS). A collaborative and peer to peer mentoring program designed to assist new university students. With Supplemental Instruction your students increase their chance for better study results, learn how to learn and at the same time create a contact network of fellow students.
- 17 mar husera@su: Takt och den pedagogiska relationen Vad är pedagogisk takt? Hur kan den göra mig som lärare relationellt kompetent och hur påverkar den studenternas lärande?
- 22 mar Workshop: Pedagogiska principer i praktiken Pedagogiska principer sammanfattade i tolv grepp som vi vill dela med dig som undervisar vid Stockholms universitet. För dig som är ny som är doktorand och nybliven seminarieledare, eller för dig som har många undervisningstimmar bakom dig men nu letar nya impulser i form av insikter om kommunikationen med studenter, lärprocesser och undervisning online.
- 24 mar Workshop: Hjälp dina studenter fylla på ordförrådet Hur undervisar du för att dina studenter på bästa sätt ska kunna bygga ett stort receptivt och produktivt ordförråd? Skräddarsydd workshop för språklärare.
- 27 mar Temadag: AI och framtidens undervisning Kan vi skapa nya och kreativa undervisningsaktiviteter med OpenAI:s ChatGPT? Hur kan vi förhålla oss till ny AI-teknologi i relation till examination? Hur vänder vi farhågor och problem kring digitalisering till att istället hitta nya vägar mot ett bättre lärande för våra studenter?
- 28 mar Workshop: Att läsa kreativt och kollektivt Vad förstår vi när vi konfronteras med en kontextlös och svårbegriplig text? Hur gör vi för att försöka förstå bättre? En workshop om akademiskt läsande där vi med utgångspunkt i texter från olika ämnen och genrer reflekterar över hur vi skapar förståelse i vår egen läsning. En möjlighet för dig som universitetslärare utforska hur lästekniker påverkar förståelsen, så att du bättre kan stödja dina studenter att utvecklas som läsare av akademiska texter.
- 29 mar Workshop: Design teaching for active learning in our active learning classrooms (ALC) One of the constant issues in all forms of education is how to plan teaching in such a way as to activate, challenge and motivate students. Research has demonstrated the value of interactive and collaborative forms of teaching where the students get opportunities to grapple with complex tasks in the form of scenarios, case studies or problems where theories and practice meet. In this workshop you will experience activities in an ALC room and we will use this teaching technique to learn about and discuss the thinking and research behind active learning.
- 11 apr Moving feedback forward Learn more about formative assessment and feedback processes and how to design new theory and evidence informed practices. An online in-depth course for university teacher from all academic areas with teaching experience and previously completed training in higher education teaching, UL1 or equivalent.
- 11 apr Moving feedback forward Learn more about formative assessment and feedback processes and how to design new theory and evidence informed practices. An online in-depth course for university teacher from all academic areas with teaching experience and previously completed training in higher education teaching, UL1 or equivalent.
- 17 apr Workshop: Internationalisation of higher education — create rich learning experiences Develop your knowledge about recent trends in the ‘internationalisation of higher education’ and gain new ideas on how you can create rich learning experiences in your classroom. An interactive workshop for teachers, course leaders and staff involved in teaching in a diverse classroom and/or mobility.
- 18 apr Workshop: Formulera begripliga, relevanta och examinerbara kursmål Vi reflekterar kring kursmålens betydelse för lärandet och hur vi skapar de bästa förutsättningarna för våra studenter. Som lärare och examinator i en kurs behöver du garantera att alla godkända studenter uppfyller samtliga kursmål. Här får du verktyg att skapa en röd tråd mellan "vad" och "hur" i kursmål och bedömningsformer.
- 19 apr Universitetslärarutbildning 1 Kursen stödjer din högskolepedagogiska kompetensutveckling genom att erbjuda en pedagogisk plattform för professionell dialog och reflektion kring universitetslärarrollens förutsättningar och möjligheter i relation till undervisning och lärande. Kursen vänder sig till alla lärare vid universitetet och förutsätter inte tidigare undervisningserfarenhet eller högskolepedagogisk utbildning.
- 19 apr Workshop: Design av kunskapsbedömningar i Inspera Diskutera möjligheter och hinder med olika examinationsformer. Här uppmärksammar vi digitala examinationsformer och möjliga lösningar att använda varierade uppgiftstyper i Inspera för olika kunskapsbedömningar.
- 21 apr Workshop: Drama och gestaltande inslag i undervisningen - exemplet Hållbar utveckling Du får här exempel på en rad interaktiva inslag och dramapedagogiska arbetssätt i undervisning. De övningar och uppgifter vi går igenom under workhoppen appliceras på det pedagogiskt utmanande ämnesövergripande temat hållbar utveckling. Workshoppen riktar sig till universitetslärare inom alla discipliner och med varierande undervisningserfarenhet.
- 25 apr Workshop: Hjälp dina studenter knäcka ämneskoden Ta ett nytt grepp om din undervisning. Under den här workshopen får du utifrån modellen ”Decoding the disciplines” möjlighet att arbeta fram lärandeaktiviteter som hjälper dina studenter att få en verklig förståelse för ditt ämne. Kompetensutvecklande workshop för universitetslärare.
- 27 apr Workshop: Bättre ledarskap genom drama Hur kan jag känna mig trygg i mitt pedagogiska ledarskap? Hur kan jag förmedla tillit till mina kollegor? I den här workshopen får du tillfälle att under ledning av erfaren dramapedagog utveckla ditt pedagogiska ledarskap med utgångspunkt i dina egna förutsättningar. Tillsammans med kollegor får du förutsättningslöst och på dina egna villkor undersöka hur du kan stå stadigare i din roll som pedagogisk ledare.
- 27 apr Vässa din presentationsteknik — en workshop i två delar Du är universitetslärare och vill ta kontroll över att det du förmedlar ordlöst i din lärosal eller inför dina kollegor, verkligen är det du vill få sagt. Vi kommunicerar ordlöst från och med att vi går in i en lärosal tills vi sedan lämnar den. Det sker oavsett om det är fysiskt eller digital undervisning, Deltagare som ser och hör oss gör bedömningar, omedvetna och medvetna, om det vi sammantaget förmedlat. Del 1: Självstudiekurs i Athena Del 2: Workshop på campus
- 28 apr Workshop: Har dina studenter flyt i muntlig framställning? Lär mer om hur undervisningen kan stödja studenter att utveckla sina muntliga färdigheter, och vad som förväntas i termer av muntlig framställning i SU:s språkkurser. Kompetensutvecklande workshop för språklärare.
- 04 maj Workshop: Seminariet som undervisningsform Vilka mål för studenternas lärande är lämpliga i samband med seminarieundervisning? Hur kan du lägga upp, organisera och leda seminarier så att både du och dina studenter får ut vad ni förväntar er? Inspirerande workshop för dig som vill utveckla nya och befintliga seminarier i din undervisning.
- 09 maj Workshop: Use peer review as a tool for student engagement and assessment Feedback is considered a powerful tool in students' learning, based on extensive research within education.In everyday life however, teachers might not always have the resources or time to provide individual feedback to their students. Is peer review a potential solution for this challenge?
- 11 maj Workshop: Bedömningslitteracitet—mot en professionell bedömardiskurs Frågor kring bedömning tenderar att bli brännande, för vad innebär egentligen ”good practice” i lärares bedömningsarbete och enligt vem? Hur kan vi värna både kvalitet och lärares arbetstid? Vad innebär det att balansera mellan olika studenters behov, utbildningens mål och akademins och samhällets förväntningar? Hur talar vi om bedömning utan att det ses som ett hot mot bildning? Välkommen till ett tillfälle där vi inom ramen för en workshop för ett kollegialt samtal och delar erfarenheter och frågor.
- 15 maj Workshop: Laboratory tasks as an instructional strategy in science education Laboratory tasks have a long history in science education and are often taken for granted. Perhaps because of this they are not always given the attention and reflection they deserve. In this workshop we will take a closer look at laboratory tasks as an instructional strategy and how they can be used more effectively.
- 15 maj Workshop: Laboratory tasks as an instructional strategy in science education Laboratory tasks have a long history in science education and are often taken for granted. Perhaps because of this they are not always given the attention and reflection they deserve. In this workshop we will take a closer look at laboratory tasks as an instructional strategy and how they can be used more effectively.
- 16 maj Workshop: Skriv din pedagogiska meritportfölj En workshop som ger dig som är lärare möjlighet att arbeta med den pedagogiska meritportfölj som du har med dig då du söker tjänst eller befordran inom akademin.
- 26 maj Workshop: Ge skrivutvecklingen ett lyft i din språkundervisning Upptäck nya undervisningsaktiviteter som hjälper dina studenter att utveckla sina skriftliga färdigheter i språk. Skräddarsydd workshop för just språklärare i högre utbildning.