Beställningsrutin

  • Beställning av standardprogramvaror genomförs av licensansvarig/DSA via E-handelsportalen i Raindance. Ett utbud av de mest vanligt förekommande programvarorna finns under kategori ”Utvalda produkter” i Ateas eShop.
  • Programvaror utanför standard, så kallade udda programvaror, beställs som fritextorder via Marknadsplatsen (MP) i E-handelsportalen/Raindance. 
  • För offert/prisuppgift skickas e-post till Atea, och utifrån erhållen offert skapas en fritextorder i MP.
  • Hyrlicenser som IT-avdelningen erbjuder, precis som tidigare, via Serviceportalen.

Viktigt

  • Ange ”Licens” i Godsmärkningsfältet i Raindance, istället för ditt namn. Detta för att möjliggöra säkrare och snabbare leveranser av licenser.
  • Separera beställningar av programvaror, dvs. blanda inte beställning av klient/hårdvara i samma beställning som programvara. Detta för att minska hanteringstiden hos leverantören samt för att särskilja leverans av fysisk resp. digital leverans.

Övrigt
Övriga frågor, som ex. produktrådgivning, kan du ställa vi e-post till Atea.

Mer information finner du i Avtalskatalogen.

Har du några frågor om programvarulicenser är du välkommen att kontakta Licensfunktionen via Serviceportalen

Har du frågor om e-handelsportalen är du välkommen att kontakta Ekonomiavdelningen.