Mostphotos: PETR VÁCLAVEK

Varje sida ska kunna stå för sig själv. Oavsett var på webbplatsen en besökare kommer in så ska hen kunna förstå sammanhanget.

Några råd för att nå fler läsare (besökare) och hjälpa dem att lättare förstå och ta till sig både text och övrigt innehåll.

  • Rubriken (H1): Sträva efter att summera texten i rubriken. Obligatoriskt för sökmotorer.
  • Ingress: Kortfattad sammanfattning av innehållet. Obligatoriskt för sökmotorer. Inte för lång (undvik scrollning i utrymmet i PP)
  • Metabeskrivning: Lika som ingressen, eller en kombination av rubrik och ingress. Färre tecken än ingressen. Obligatoriskt för sökmotorer. 
  • Ankarlänkar (H2): Underlättar för besökaren att navigera på webbsidan. Placeras under ingressen. Premieras av sökmotorer.
  • Bild och film: ALT-texter, fotografens namn i bildtext, och webbtillgängligt för oss som myndighet. Bilder och filmer premieras av sökmotorer.
  • Mellanrubriker (H3): Dela upp texten med tydliga mellanrubriker (samma som ankarlänkarna).
    - Klarspråk för oss som myndighet
    - Punktlistor är lättare att läsa
    - Webbtillgängligt premieras av sökmotorer (bl a klarspråk och tillgängliga PDF:er)
  • Interna och externa länkar: Premieras av sökmotorer. Länka rätt med förklarande länktexter dvs vart hamnar besökaren då klickar på länken. "Läs mer" blir obegripligt för en besökare med läshjälpmedel. Med interna länkar menas alla webbsidor inom SU-domänen. Externa länkar är webbsidor utanför SU-domänen.  
  • Undvik PDF:er: En PDF ska inte ersätta en webbsida, den kan vara ett komplement för t ex utskrifter. Bifogar du en PDF på en webbsida ska den vara webbtillgänglig (tillgänglighetsdirektivet för oss som myndighet).

Innehåller dina webbsidor alla eller flera av komponenterna är förutsättningarna goda för att de hittas av både sökmotorer och din målgrupp. 

Det bästa med både gamla och nya Polopolymallar är att mycket av ovan tar mallarna  (CSS:erna) hand om.