ny kommunikatör

 

Målet är att du som nyanställd kommunikatör ska få en god inblick i hur kommunikationsarbetet vid Stockholms universitet är organiserat, vilka verktyg, kanaler, och organisatoriskt stöd som finns att tillgå. Dessutom får du möjlighet att träffa andra kommunikatörer och diskutera vilka förväntningar som finns på vår profession i den akademiska miljön.

Kursen riktar sig främst till dig som anställts som kommunikatör / motsvarande under 2021 eller 2022.

Kursen genomförs på plats för att främja diskussioner och kreatitivitet. Utbildningen är kostnadsfri. Anmäl dig senast tisdagen 6 september via mail till stefan.nyman@su.se

 

Ur innehållet: 


Kommunikationsarbete vid Stockholms universitet – uppdrag och mål

Johan Brandt, kommunikationschef


Marknadsföring och studentrekrytering

Linda Hedblad Ring, projektledare studentkommunikation
Om resonemangen bakom universitetets studentrekryteringskampanjer, och hur du kan använda materialet på din institution.


Universitetets egna kanaler och forum

Per Larsson, redaktör
Hur kan du bäst nå dina målgrupper via universitetets kommunikationskanaler? Här får du höra mer om universitetets webbplatser, nyhetsbrev, medarbetarutskick, Twitter, Facebook och andra kanaler


Produktionsverktyg och mediebank

Fredrik Björk, formgivare visuell identitet
Hur skapar man en affisch, en marknadsföringsyta för webben, visitkort eller varför inte en A5-broschyr? Fredrik går igenom de lättanvända verktygen och färdiga mallarna som hjälper kommunikatörerna hålla sig till den grafiska profilen. 


Mediearbete vid Stockholms universitet

Anna von Corswant, presschef, och Karin Tjulin, pressekreterare
Svenska nyhetsmedier nämner Stockholms universitet ungefär 2000 gånger i månaden. Karin berättar hur vi tillsammans förmedlar nyheter om universitetets forskning och utbildning till media, och vilket stöd som finns att få vid proaktivt och reaktivt mediearbete för kommunikatörer, forskare och chefer.