Podd #29 – Akademisk frihet – makt över tänkandet

I alla tider har människan sökt kunskap. Men många gånger har det också varit kontroversiellt att komma med nya upptäckter. Hur är det med den akademiska friheten egentligen?

I alla tider har människan sökt kunskap i strävan att utveckla en bättre värld eller sätt att leva eller förstå världen. Men i alla tider har det också många gånger varit kontroversiellt att komma med nya upptäckter utan att bli hycklad eller rent av få göra avbön för sin vetenskap. Historiens kanske mest kända exempel är Galileo Galilei som år 1633 tvingades göra avbön för sitt erkännande av den heliocentriska världsbilden. Hur är det med den akademiska friheten egentligen? Har den alltid funnits, eller när och varför kom den? Hur pass skör är den akademiska friheten och vilka påfrestningar och förändringar har den stött på genom åren? Bakom bokhyllan dyker i det här 29:e avsnittet ned i ett samtal med Staffan Bergwik, professor i idé- och lärdomshistoria, och Cecilia Åse, professor i genusvetenskap, båda verksamma vid Stockholms universitet.

Avsnittet publicerades 2020-09-17.


 

Text och musik i avsnitt 29

Här finns en textad version av avsnittet:

Podden Bakom bokhyllan #29 – Akademisk frihet – makt över tänkandet (589 Kb)


Låtlista i inslagsordning:
The Fucked Up Beat – The Myth of Information/Pattern Recognition
Delac – Icarus
Anna von Hausswolff – The Hope Only of Empty Men
Youssoupha Sidibe – Dieuf


All musik och allt ljud i avsnittet är licensierad under Creative Commons.

Signaturen vi använder i Bakom Bokhyllan är hämtad ur stycket Die Zeit-Ung, komponerad av tonsättaren Stefan Levin.

 

Kontakt

Har du idéer på teman för podden eller vill medverka själv?
Hör av dig till oss!

Podden Bakom bokhyllan
På denna sida