Intervjuer kring avhandlingar och uppsatser
-
Hur förskolebarn som kännare engageras i samhälleliga miljöfrågor Teresa Elkin Postila är aktuell med avhandlingen: (O)ändligt vatten - En studie om hur förskolebarn som kännare engageras i samhälleliga miljöfrågor.
-
Fem frågor till... Mie Josefson De små barnens blick skärper den egna blicken. Mie Josefson, aktuell med avhandlingen: Det ansvarsfulla mötet. En närhetsetisk analys av omsorgens innebörder i förskolan, svarar på frågor om sin forskning.
-
En förskola som tar barn in i publika platser Vad händer om en forskare tillsammans med två pedagoger och sex förskolebarn börjar sjunga i en buss eller börjar leka med sina röster i en tunnel? Doktoranden Christine Eriksson ger svar i sin avhandling.
-
Intervju med Lina Lundström om att göra vänskap i högstadiet Vänskapskultur, sociala satelliter och en högstadieklass konstellationer handlar bland annat Lina Lundströms avhandling om.
-
Ylva Lorentzon om barnkulturens status och om att disputera Ylva Lorentzon har disputerat med avhandlingen "Öppna världar, slutna rum - Om status och barnkulturpolik i scenkonstens vardagspraktik". Möt henne när hon berättar om sin forskning och tankar kring den.
-
Fem frågor till Linnéa Holmberg Linnéa Holmberg är aktuell med en ny avhandling: Konsten att producera lärande demokrater. Läs en kort intervju med henne om avhandlingen och studierna i barn- och ungdomsvetenskap
-
Forskarintervju med Ulrika Winerdal Ulrika Winerdals sätter fingret på hur rättsvårdande myndigheter tänker i förhållande till sitt uppdrag gällande barn och unga som begår mycket grova brott. Hon talar om de rättsvårdande myndigheternas ”dubbla ansvar”.
-
Lena Aronsson om när förskolan möter neurovetenskap Lena Aronsson är hösten 2019 aktuell med avhandlingen ”När förskolan möter neurovetenskap. Kunskapsteoretiska möten i teori och i praktik”.
Intervjuer med forskare
-
Intervju med Linnea Bodén om förskolan, forskning och förskollärarutbildningen - Studenterna möter ny forskning som är aktuell och relevant och får närhet till praktiken med forskning på hög vetenskaplig nivå, säger Linnea Bodén, forskare och lärare på BUV om förskollärarutbildningen på Stockholms universitet.
-
Postdoktor Eleonor Bredlöv Eknor om professionalitet i förskolläraryrket - Man ser emotionellt arbete som något medfött, särskilt hos kvinnor, när det i själva verket är en stor del av lärandet till ett yrke, säger Eleonor Bredlöv Eknor, ny postdoktor på BUV.
-
Perspektiv i fritidshem, intervju med Linnéa Holmberg - Förmågan att vrida och vända på saker och ting utifrån olika perspektiv är helt central när vi vill inta ett reflekterande förhållningssätt till exempelvis fritidshemslärares yrkesroll, säger Linnéa Holmberg i en intervju.
-
Passionerad forskare professor på BUV Arniika Kuusisto, professor på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet sedan våren 2018. Hon har närmast i tid varit docent vid Faculty of Educational Sciences, University of Helsinki och innehar titeln Hedersforskare på Department of Education, University of Oxford.
-
AppKnapp – peka, lek och lär i förskolan Slutrapport från ett forskningsprojekt med digitala pekplattor i Botkyrka kommunala förskolor. Ett samarbete mellan Botkyrka kommun och Stockholms universitet. Forskningsledare fil dr Susanne Kjällander.