Forskningsprojekt inom förskoledidaktik
- Att vara barn i forskning
- DigiTaktik - Digitala verktyg i förskolan
- Emotionella och relationella aspekter av förskollärarstudenters lärandeprocesser under VFU
- Forskningsfokus på förskollärarstudenternas digitala kompetens
- Förskolans möte med ”tiggare”. Social utsatthet som en etisk och pedagogisk fråga
- Förskolan som bild- och blickapparat: seendepraktiker och visuell kunskapsproduktion i barns vardag
- Integritet som förskoledidaktisk utmaning i förskolan
- Svensk sexualundervisning 1882-2014: Normer om sexualitet i ett utbildningshistoriskt perspektiv
Avhandlings- och licentiatprojekt inom förskoledidaktik
- Barns språkutveckling
- Filmetnologi om film i förskolan: barns och vuxnas perspektiv
- Nyanlända familjers möte med svensk förskola
- engageras i samhälleliga miljöfrågor
- Transspråkandets villkor i förskolan
- Värde av värden
Avslutade forskningsprojekt inom förskoledidaktik
- En studie av ett trädprojekt i två förskoleklasser
- Experimenterande dans med förskolans yngsta barn: En studie i och meddans, kropp och rörelse i förskolan
- Förnimmelse och spekulation kring språkets kroppslighet och rumslighet
- Hjärnvägar i förskolan
- Ljud som samarbetspartners. En intra-aktiv studie om yngre barns ljudutforskande i förskolan.
- Lärande – Hjärna– Praktik: transdisciplinära studier om språk i förskolan
- Matematik och förskolebarns experimenterande och potentialitet
- Möten mellan BVC-personal och familjer i multikulturella kontexter
- Nationell utvärdering av ämnena bild, musik och slöjd i grundskolan
- När förskolan möter neurovetenskap - Kunskapsteoretiska möten i teori och i praktik
- (O)ändligt vatten
- Plattan i mattan
- Programmeringens didaktik. Lärande och bedömning av programmering i grundskolan
- Barnträdgårdens didaktik
- Vilan i förskolan 1910-2013: Visuella material och visuell metodologi