Forskningsprojekt inom barn- och ungdomsvetenskap
- Ensamkommande barn och ungdomar: Från Afghanistan till Sverige
- Gymnasieungdomars identitetsskapande och förhandlande kring etnicitet och vithetsnormer
- Att gestalta migration. Retorik, representation och reception i svensk barnteater
- Barns röster om fritidshemmet
- Familjers vardagsmobilitet i socialt utsatta områden
- Humor på allvar: Makt och motstånd i multietniska utbildningskontexter
- Hållbara vertikala barndomar? Familjers lägenhetsboende och barns mobilitet
Avslutade projekt inom barn- och ungdomsvetenskap
- Att göra vänskap - en kultursociologisk analys av högstadieelevers relationsarbete
- Att navigera på en lokal skolmarknad - en studie av valfrihetens geografi i tre urbana skolor
- Barnet som etisk vägvisare - bort från karnofallogocentriska ordningen
- Barns delaktighet i professionella kultursammanhang. Från formulering till realisering och reception
- Children's lived rights: The everyday politics of asylum-seeking children
- Dataspelens världar: Videomedierad spelkultur
- Det högkänsliga subjektets tillblivelse
- Djur, miljö och samhälle
- Förortsslang och det åtråvärda svenska
- Föräldrars och vänners respons på killars våld mot tjejer i nära relationer
- Inventering av barns behov och intressen som grund för systematiskt kvalitetsarbete på fritidshem
- Kamratsamspel i förskoleklass och på högstadiet
- Konsten att producera lärande demokrater
- Kvalitetsutveckling av grundlärarprogrammet - fritidshem
- Lärare i fritidshems undervisningskunskap: undervisningshandlingar i interaktion mellan lärare och barn
- Läsande flickor: Läspolitik och det genomlysta subjektet
- Människohandel/koppleri med barn och unga för sexuella ändamål
- Möten mellan BVC-personal och familjer i multikulturella kontexter: En etnografisk studie om samtal
- Pedagogical Content Knowledge in School age Educare
- Political corrections. Language activism and regimentation among high school youth
- Skolövergång som levd erfarenhet: nyanlända elevers upplevelser av lärande och inkludering
- Språksocialisation och identitetsskapande för nyanlända elever
- Stökiga pojkar? Offentliga och lokala narrativer om pojkars normbrott i skolan
- Talangberättelser inom idrotten: Konstruktioner av rationellt urval
- Tjänsteproduktion för hållbara dynamiska städer
- Ungas identitetsformering i separatistiska rum på nätet
- Ungdomar och socialt stöd
- Utvärdering av Mentors in Violence Prevention
- Vändpunkter & narrativ identitet: Identitetsarbete & förändringsberättelser hos unga män i fängelse
- Youth well-being within the family context