Kalendarium
- 24 maj Virtuellt lunchsamtal: Vikten av återkoppling och möjligheter för "automatisk" återkoppling Vi samtalar om pedagogiska för- och nackdelar av återkoppling, samt möjliga implementeringar i Athena och Inspera. Dela med dig av dina erfarenheter med kollegor och diskutera möjliga risker och fördelar.
- 24 maj Workshop: Seminariet som undervisningsform Vilka mål för studenternas lärande är lämpliga i samband med seminarieundervisning? Hur kan du lägga upp, organisera och leda seminarier så att både du och dina studenter får ut vad ni förväntar er? Inspirerande workshop för dig som vill utveckla nya och befintliga seminarier i din undervisning.
- 30 maj Bli handledare i Samverkans-Inlärning Tillfälle för dig som undervisar vid SU att lära allt om en pedagogisk metod som hjälper studenter att lyckas på svåra, ofta inledande kurser. Nationell handledarutbildning om samverkansinlärning (eng. Supplemental Instruction) gästar universitetet i vår.
- 02 jun Workshop: How to flip your teaching when there is no classroom What is flipped classroom? How can you do it on Zoom? What is the role of technology in a flipped classroom? In this workshop we will look into the notion of the teaching and learning approach flipped classroom. Online implementation of flipped classroom will receive special attention but in-class solutions will also be discussed.
- 15 jun Högskolepedagogisk utvecklingskonferens med tema ”att synliggöra lärande” Konferensen NU2022 är Sveriges största mötesplats för spridning, dialog och debatt om pedagogiskt utvecklingsarbete i högre utbildning.
- 18 aug Introduktion till ALC-lärosalarna för dig som undervisar Ska du undervisa i eller skulle vilja undervisa i en av universitetets nya ALC-lärosalar? ALC står för Active Learning Classroom, med teknik och pedagogik skapar du här en studentaktiverande undervisning. Du får nycklarna till en dynamisk lärosal som lyfter både din undervisning och dina studenters lärande. 18 aug kl 10—11
- 18 aug Introduktion till ALC-lärosalarna för dig som undervisar Ska du undervisa i eller skulle vilja undervisa i en av universitetets nya ALC-lärosalar? ALC står för Active Learning Classroom, med teknik och pedagogik skapar du här en studentaktiverande undervisning. Du får nycklarna till en dynamisk lärosal som lyfter både din undervisning och dina studenters lärande. 18 aug kl 11—12
- 24 aug Introduktion till ALC-lärosalarna för dig som undervisar Ska du undervisa i eller skulle vilja undervisa i en av universitetets nya ALC-lärosalar? ALC står för Active Learning Classroom, med teknik och pedagogik skapar du här en studentaktiverande undervisning. Du får nycklarna till en dynamisk lärosal som lyfter både din undervisning och dina studenters lärande. 24 aug kl 10.30—11.30
- 24 aug Introduktion till ALC-lärosalarna för dig som undervisar Ska du undervisa i eller skulle vilja undervisa i en av universitetets nya ALC-lärosalar? ALC står för Active Learning Classroom, med teknik och pedagogik skapar du här en studentaktiverande undervisning. Du får nycklarna till en dynamisk lärosal som lyfter både din undervisning och dina studenters lärande. 24 aug kl 11.30—12.30
- 25 aug Introduktion till ALC-lärosalarna för dig som undervisar Ska du undervisa i eller skulle vilja undervisa i en av universitetets nya ALC-lärosalar? ALC står för Active Learning Classroom, med teknik och pedagogik skapar du här en studentaktiverande undervisning. Du får nycklarna till en dynamisk lärosal som lyfter både din undervisning och dina studenters lärande. 25 aug kl 13—14
- 25 aug Introduktion till ALC-lärosalarna för dig som undervisar Ska du undervisa i eller vill undervisa i en av universitetets nya ALC-lärosalar? ALC står för Active Learning Classroom, med teknik och pedagogik skapar du här en studentaktiverande undervisning. Du får nycklarna till en dynamisk lärosal som lyfter både din undervisning och dina studenters lärande. 25 aug kl 14—15
- 01 sep Professional development course 2 Teaching and Learning in the Human Science Academic Area The course is aimed for teachers within the Human Science Academic Area with previous formal training in teaching and learning. (Professional development course 1 or equivalent.)
- 06 sep Introduktion till undervisning för dig som undervisar i ett naturvetenskapligt ämne Kursen är en inledande praktisk utbildning för dig som är doktorand och forskare inom naturvetenskapligt eller liknande ämnesområde med ingen eller liten erfarenhet av undervisning.
- 12 sep Universitetslärarutbildning 1 Kursen stödjer din högskolepedagogiska kompetensutveckling genom att erbjuda en pedagogisk plattform för professionell dialog och reflektion kring universitetslärarrollens förutsättningar och möjligheter i relation till undervisning och lärande. Kursen vänder sig till alla lärare vid universitetet och förutsätter inte tidigare undervisningserfarenhet eller högskolepedagogisk utbildning.
- 13 sep Workshop: Bedömningslitteracitet—mot en professionnell bedömardiskurs Frågor kring bedömning tenderar att bli brännande, för vad innebär egentligen ”good practice” i lärares bedömningsarbete och enligt vem? Hur kan vi värna både kvalitet och lärares arbetstid? Vad innebär det att balansera mellan olika studenters behov, utbildningens mål och akademins och samhällets förväntningar? Hur talar vi om bedömning utan att det ses som ett hot mot bildning? Välkommen till ett tillfälle där vi inom ramen för en workshop för ett kollegialt samtal och delar erfarenheter och frågor.
- 14 sep Workshop: Design teaching for active learning in our active learning classrooms (ALC) One of the constant issues in all forms of education is how to plan teaching in such a way as to activate, challenge and motivate students. Research has demonstrated the value of interactive and collaborative forms of teaching where the students get opportunities to grapple with complex tasks in the form of scenarios, case studies or problems where theories and practice meet. In this workshop you will experience activities in an ALC room and we will use this teaching technique to learn about and discuss the thinking and research behind active learning.
- 14 sep Forskarhandledning i teori och praktik Kursen vänder sig till dig som är forskarhandledare, som har erfarenhet av handledning eller pågående handledningsuppdrag. Du får verktyg och utrymme att tillsammans med kollegor från olika ämnesområden reflektera över din handledning. Genom gruppdiskussioner och engagemang får du med dig nya kunskaper, verktyg och inspiration.
- 19 sep Videoproduktion för lärare Kursen som hjälper dig bli riktigt bra på att göra videofilmer. Du lär dig hela processen från koncept till manus till inspelning, redigering och publicering. Här producerar du en film under handledning.
- 20 sep Universitetslärarutbildning 2 (UL 2) — digitala kompetenser för undervisning Hur kan digital teknik i undervisningen öka dina studenters lärande och motivation? Högskolepedagogisk fortsättningskurs (UL2) för dig som vill lära mer om digitala lösningar som på ett pedagogiskt sätt stödjer lärande i högre utbildning.
- 26 sep Workshop: Glappet — undervisa nya studenter till att bli självständiga inlärare Vilka erfarenheter av undervisning har nya studenter med sig från gymnasiet? Hur hjälper du dina studenter att utvecklas till självständiga inlärare? Med stöttande undervisning kan du som lärare överbrygga det glapp som många studenter upplever mellan gymnasiets undervisningsformer och högre studier, och på så vis också minska avhopp och öka genomströmningen på dina kurser.
- 27 sep Universitetslärarutbildning 2 (UL 2) för lärare inom Naturvetenskapliga området Högskolepedagogisk fortsättningskurs för dig som undervisar inom det naturvetenskapliga området. Kursen är tvåspråkig (svenska/engelska).
- 28 sep Workshop: Digital examination — kunskapsbedömningar på varierade sätt i Inspera För dig som är kursansvarig eller examinator som vill lära dig om examinationsverktyget Inspera och fördjupa dina kunskaper om digital examination. Under workshopen diskuteras möjligheter och hinder med olika examinationsformer. Vi kommer att uppmärksamma digitala examinationsformer och möjliga lösningar att använda varierade uppgiftstyper i Inspera för olika kunskapsbedömningar.
- 04 okt Workshop: Use the right digital tool for your teaching Are there any digital tools that improve students’ learning or success more than others? Do you need to be an IT expert do use them in your class or can any teacher with an interest in developing their teaching start using digital tools today? In this workshop we will discuss which potential tools you can use in your classroom & how you can incorporate them into your teaching and courses.
- 06 okt Workshop: Making the case for case-based teaching Develop your own case-based teaching material and get new ideas on how you can use this instructional method in your classroom. Workshop for university teachers held in new facilities in campus Albano specially adapted for case method.
- 12 okt Workshop: Gender and disciplinary norms - Does it matter in my teaching? Is your discipline gender neutral? Does gender and other social categories matter in your teaching? While a gender equality perspective is regarded as a central quality criteria for higher education it is not always so easy to get sight of how gender intersects with particular disciplines, with regard to participants, practices, and norms.
- 13 okt Workshop: Formulera begripliga, relevanta och examinerbara kursmål En workshop där då får möjlighet att reflektera kring kursmålens betydelse för lärandet och hur vi skapar de bästa förutsättningarna för våra studenter. Varje kurs inom högre utbildning ska ha en kursplan som bland annat beskriver vilka mål studenterna måste uppnå för att bli godkända på kursen. Dessa kursmål talar om vad studenten ska kunna efter avslutad kurs och kan därför ses som minimikrav för ett godkänt resultat. Som lärare och examinator i kursen måste du kunna garantera att alla godkända studenter uppfyller samtliga kursmål. Det är därför av stor vikt att kursmålen är begripliga, relevanta och examinerbara.
- 17 okt Introduktion till undervisning för dig som undervisar i ett humanvetenskapligt ämne Kursen är en inledande praktisk utbildning för doktorander och forskare inom det humanvetenskapliga området med ingen eller liten erfarenhet av undervisning.
- 18 okt Introduction to teaching Biology A practice-oriented education aimed at postgraduate students within the Biology section with little or no experience of teaching. An opportunity to develop basic skills and confidence in higher education teaching within biology.
- 20 okt Workshop: Skapa kognitiv och social närvaro i undervisning online Så ökar du upplevelsen av närvaro i din undervisning online, både för dina studenter och dig som lärare. Utöka din pedagogiska verktygslåda inför höstterminen, lär dig använda modellen ”Community of Inquiry”. Du skapar en dynamisk undervisning som stödjer kognitiv, pedagogisk och social närvaro för ökat lärande.
- 24 okt Workshop: Konsten att undvika plagiering Vi presenterar en nyskriven handbok i arbetet att motverka plagiering. Handboken är framtagen vid SU och riktar sig till dig som är universitetslärare, pedagogiskt ansvarig eller administratör. I workshoppen arbetar du med verkliga fall, för att se hur du upptäcker tendenser till plagiering i ett tidigt skede och hur du hjälper studenter rätt i sina studier.
- 27 okt Workshop: Nya former för självreglerande lärande i språkfärdighetskurser online Nya idéer och verktyg för att utveckla den digitala miljön i Athena för dina kurser i språkfärdighet. Hur stärker du studenters självreglerande lärande och hur arbetar du med digital examination? Workshop för dig som undervisar vid någon av SU:s språkinstitutioner.
- 01 nov Professional development course 1 Teaching and Learning The course aims to support the professional development of teachers from all disciplinary areas at Stockholm University and requires no previous teaching or online experience.
- 02 nov Internationell konferens för universitetslärare — ISSOTL22 Samarbete, tvärvetenskapligt och innovativt om undervisning och lärande i högre utbildning när universitetslärare träffas i Kanada vid den årliga internationella konferensen ISSOTL22 den 2–5 november. Dags lämna bidrag!
- 10 nov Universitetslärarutbildning 2 (UL 2) ─ för dig som undervisar i juridik
- 10 nov Workshop: Teaching in English — strategies when teaching in a non-native language This workshop has been designed for non-native English speaking university teachers who teach (or plan to teach) their subject matter in English. The aim is to help participants reflect on their own teaching strategies with respect to the teaching language and how these relate to student learning.
- 16 nov Workshop: Digital examination — kunskapsbedömningar på varierade sätt i Inspera För dig som är kursansvarig eller examinator som vill lära dig om examinationsverktyget Inspera och fördjupa dina kunskaper om digital examination. Under workshopen diskuteras möjligheter och hinder med olika examinationsformer. Vi kommer att uppmärksamma digitala examinationsformer och möjliga lösningar att använda varierade uppgiftstyper i Inspera för olika kunskapsbedömningar.