Aktuella workshoppar
- 13 sep Workshop: Bedömningslitteracitet—mot en professionnell bedömardiskurs Frågor kring bedömning tenderar att bli brännande, för vad innebär egentligen ”good practice” i lärares bedömningsarbete och enligt vem? Hur kan vi värna både kvalitet och lärares arbetstid? Vad innebär det att balansera mellan olika studenters behov, utbildningens mål och akademins och samhällets förväntningar? Hur talar vi om bedömning utan att det ses som ett hot mot bildning? Välkommen till ett tillfälle där vi inom ramen för en workshop för ett kollegialt samtal och delar erfarenheter och frågor.
- 14 sep Workshop: Design teaching for active learning in our active learning classrooms (ALC) One of the constant issues in all forms of education is how to plan teaching in such a way as to activate, challenge and motivate students. Research has demonstrated the value of interactive and collaborative forms of teaching where the students get opportunities to grapple with complex tasks in the form of scenarios, case studies or problems where theories and practice meet. In this workshop you will experience activities in an ALC room and we will use this teaching technique to learn about and discuss the thinking and research behind active learning.
- 19 sep Undervisa inkluderande — även för teckenspråkiga studenter Har du en eller flera teckenspråkiga studenter i din lärosal? Räcker det att erbjuda teckenspråkstolkning eller krävs det något mer för att skapa en inkluderande studiemiljö?
- 22 sep Workshop: Seminariet som undervisningsform Vilka mål för studenternas lärande är lämpliga i samband med seminarieundervisning? Hur kan du lägga upp, organisera och leda seminarier så att både du och dina studenter får ut vad ni förväntar er? Inspirerande workshop för dig som vill utveckla nya och befintliga seminarier i din undervisning.
- 26 sep Workshop: Glappet — undervisa nya studenter till att bli självständiga inlärare Vilka erfarenheter av undervisning har nya studenter med sig från gymnasiet? Hur hjälper du dina studenter att utvecklas till självständiga inlärare? Med stöttande undervisning kan du som lärare överbrygga det glapp som många studenter upplever mellan gymnasiets undervisningsformer och högre studier, och på så vis också minska avhopp och öka genomströmningen på dina kurser.
- 28 sep Workshop: Digital examination — kunskapsbedömningar på varierade sätt i Inspera För dig som är kursansvarig eller examinator som vill lära dig om examinationsverktyget Inspera och fördjupa dina kunskaper om digital examination. Under workshopen diskuteras möjligheter och hinder med olika examinationsformer. Vi kommer att uppmärksamma digitala examinationsformer och möjliga lösningar att använda varierade uppgiftstyper i Inspera för olika kunskapsbedömningar.
- 29 sep Workshop: Pedagogisk skicklighet — hur den beskrivs, styrks och bedöms Vad är egentligen pedagogisk skicklighet? Hur kan den specificeras i krav och beskrivningar? Hur kan den beläggas av sökande och hur bedöms den av sakkunniga? En workshop för dig som arbetar med dessa frågor där du får träna på autentiskt material och diskutera hur pedagogisk skicklighet styrks i ansökningar, diskutera bedömning i relation till ställda krav och formulera ett utlåtande om den sökandes pedagogiska skicklighet.
- 04 okt Workshop: Use the right digital tool for your teaching Are there any digital tools that improve students’ learning or success more than others? Do you need to be an IT expert do use them in your class or can any teacher with an interest in developing their teaching start using digital tools today? In this workshop we will discuss which potential tools you can use in your classroom & how you can incorporate them into your teaching and courses.
- 06 okt Workshop: Making the case for case-based teaching Develop your own case-based teaching material and get new ideas on how you can use this instructional method in your classroom. Workshop for university teachers held in new facilities in campus Albano specially adapted for case method.
- 12 okt Workshop: Gender and disciplinary norms - Does it matter in my teaching? Is your discipline gender neutral? Does gender and other social categories matter in your teaching? While a gender equality perspective is regarded as a central quality criteria for higher education it is not always so easy to get sight of how gender intersects with particular disciplines, with regard to participants, practices, and norms.
- 13 okt Workshop: Formulera begripliga, relevanta och examinerbara kursmål En workshop där då får möjlighet att reflektera kring kursmålens betydelse för lärandet och hur vi skapar de bästa förutsättningarna för våra studenter. Varje kurs inom högre utbildning ska ha en kursplan som bland annat beskriver vilka mål studenterna måste uppnå för att bli godkända på kursen. Dessa kursmål talar om vad studenten ska kunna efter avslutad kurs och kan därför ses som minimikrav för ett godkänt resultat. Som lärare och examinator i kursen måste du kunna garantera att alla godkända studenter uppfyller samtliga kursmål. Det är därför av stor vikt att kursmålen är begripliga, relevanta och examinerbara.
- 18 okt Workshop: Pedagogical principles in practice—12 tips to succeed as a teacher Pedagogical principles summarized in twelve teaching approaches that we want to share with you who teach at Stockholm University. For new seminar leaders, doctoral students and also for more experienced teachers looking for new impulses, insights about communication with students, learning processes and teaching online.
- 24 okt Workshop: Konsten att undvika plagiering Vi presenterar en nyskriven handbok i arbetet att motverka plagiering. Handboken är framtagen vid SU och riktar sig till dig som är universitetslärare, pedagogiskt ansvarig eller administratör. I workshoppen arbetar du med verkliga fall, för att se hur du upptäcker tendenser till plagiering i ett tidigt skede och hur du hjälper studenter rätt i sina studier.
- 27 okt Workshop: Nya former för självreglerande lärande i språkfärdighetskurser online Nya idéer och verktyg för att utveckla den digitala miljön i Athena för dina kurser i språkfärdighet. Hur stärker du studenters självreglerande lärande och hur arbetar du med digital examination? Workshop för dig som undervisar vid någon av SU:s språkinstitutioner.
- 07 nov Workshop: Skapa kognitiv och social närvaro i undervisning online Så ökar du upplevelsen av närvaro i din undervisning online, både för dina studenter och dig som lärare. Utöka din pedagogiska verktygslåda inför höstterminen, lär dig använda modellen ”Community of Inquiry”. Du skapar en dynamisk undervisning som stödjer kognitiv, pedagogisk och social närvaro för ökat lärande.
- 10 nov Workshop: Teaching in English — strategies when teaching in a non-native language This workshop has been designed for non-native English speaking university teachers who teach (or plan to teach) their subject matter in English. The aim is to help participants reflect on their own teaching strategies with respect to the teaching language and how these relate to student learning.
- 16 nov Workshop: Digital examination — kunskapsbedömningar på varierade sätt i Inspera För dig som är kursansvarig eller examinator som vill lära dig om examinationsverktyget Inspera och fördjupa dina kunskaper om digital examination. Under workshopen diskuteras möjligheter och hinder med olika examinationsformer. Vi kommer att uppmärksamma digitala examinationsformer och möjliga lösningar att använda varierade uppgiftstyper i Inspera för olika kunskapsbedömningar.
- 24 nov Workshop: Examine your students effectively, sustainably and pedagogically with digital support Learn more about how you as a teacher can examine your students with the digital support systems provided by Stockholm University. Discuss and reflect on how you can develop your digital examinations and get an introduction to our new digital examination tool Inspera.
- 29 nov Workshop: Undervisa för en hållbar utveckling Vid Stockholms universitet har vi en unik innehållslig kompetens på områden som rör hållbar utveckling. Undervisningens innehåll men också form bidrar till att utveckla studenters lärande inom hållbar utveckling. Upptäck tillsammans med kollegor hur olika ämnen och discipliner kan samverka för att utveckla undervisning i förhållande till våra utbildningar, kunskaper och strategier för en hållbar framtid.
- 08 dec Workshop: Video i dina kurser — skapa bättre filmer med redigering För dig använder film i din undervisning. Oavsett om du vill göra en avancerad film eller bara klippa ihop olika tagningar kommer du att behöva använda ett videoredigeringsprogram. I den här workshoppen går vi igenom hur redigering kan hjälpa dig att skapa bättre filmer. Vi utgår ifrån programmet Camtasia och tittar på de vanligaste verktygen.
- 14 dec Workshop: Assessment literacy, towards a professional discourse Issues in relation to assessment often involve questions of what represents good assessment practices and according to whom? How can we promote quality in assessment without increasing teacher workload? What does it mean to balance students’ needs, intended learning outcomes and the expectations on higher education? What about tensions between pedagogy and professional accountability? Welcome to a workshop where we share questions and experiences while applying empirical and research-based assessment literacy models and familiarizing ourselves with assessment terminology.